Opțiunea ”fake news” este un fel de ”ba pe-a mă-tii!” și toată lumea are de pierdut

de: Octavian Palade
09 02. 2017

Vă anunțam, miercuri, că Facebook a dat drumul la opțiunea de raportare a știrilor false, ”fake news”, și pentru români. În momentul în care am dat această informație și pe pagina noastră, știți ce s-a întâmplat? Am primit mai multe mesaje de la diverși care au considerat să raporteze respectiva știre ca fiind falsă. De ce? Pentru că internetul e plin de troli și, din acest motiv, nu putem avea lucruri frumoase. 

[related]

Pentru cei care încă nu știu (sincer, nu explic cu tragere de inimă, din teama de a nu ”crea niște monștri”), Facebook a introdus o opțiune care le permite utilizatorilor să marcheze orice știre care nu le convine ca fiind falsă. Că Zuckerberg a anunțat că e o încercare de a combate fenomenul știrilor false – atât de dezbătut în ultima perioadă, după alegerile din SUA, înainte de alegerile din Franța, în timpul protestelor din România – asta e cu totul altceva.

Ce a făcut Facebook a fost să pună soarta unor publicații direct în mâinile unor troli de pe internet. Mai țineți minte ce s-a întâmplat când Microsoft și-a pus o inteligență artificială pentru a fi dresată? Mai știți cum se termină toate poveștile cu părinți care lasă persoanele de pe internet să aleagă numele pentru copiii lor? Sigur, am râs, ne-am distrat, am trolat, dar nu prea mai e de glumă în această situație.

Înainte de a trece în revistă câteva consecințe, merită explicat impactul pe care l-ar putea avea această funcție. Nu e o surpriză pentru nimeni că site-urile se hrănesc din trafic, trafic adunat din diverse surse, una dintre ele fiind Facebook. Volumul de vizitatori veniți de pe rețelele sociale variază enorm de la un site la altul, dar nu (vreau să) cred că mai există publicații care nu au și o pagină de Facebook. Dacă știrile unui site vor fi marcate de mai multe persoane drept fiind false, Facebook va afișa un steguleț în dreptul lor, pentru a-i avertiza pe ceilalți utilizatori de acest lucru, și va ascunde postările din feedurile oamenilor, practic oprind răspândirea știrilor false. Toate bune și frumoase până când realizezi că ”cea mai mare democrație” (mă refer la internet) e formată, în principal, de extremiști online (persoane temperate în viața reală, dar cu ”momițe” enorme în viața digitală), situați de ambele capete ale baricadei.

Ce înseamnă asta în contextul funcției de ”fake news”? Că un război rece, care până acum s-a purtat cu comentarii acide și unlike-uri, se transformă în unul nuclear. Să luăm, de exemplu, extrema din care fac și eu parte – cea care refuză să acceseze site-uri precum RTV, Comisarul.ro, Fluierul.ro, Aktual24.ro etc. Dacă, până acum, oamenii din extrema mea se rezumau la a posta furibund despre manipularea din extrema cealaltă, acum se va organiza pentru a doborî paginile de Facebook ale respectivelor publicații. Și eu vreau să dispară.

Dar ce se întâmplă când cititorii site-urilor enumerate mai sus încep să raporteze publicații serioase, precum Digi24.ro, Hotnews.ro, Adevarul.ro, ca ar propaga știrile false? Ce se întâmplă dacă doamna Gabi Firea le sugerează susținătorilor ei că o știre care nu îi convine este falsă? Ce se întâmplă dacă Mircea Badea chiar el își pune toată armata de fani să închidă pagina unuia dintre site-urile de mai sus? Aha 🙂

Introducând această opțiune, Facebook ne lasă pe toți să zicem ”ba pe a mă-tii!” și nu are nimeni de câștigat din asta. Sigur, pe termen scurt, utilizatorii se vor bucura, se vor bate singuri pe umăr și se vor simți speciali, ca niște membri productivi și responsabili ai societății. Pe termen lung, însă, există două opțiuni: fie toate publicațiile vor deveni atât de ”politically correct”, de precise, de curate și virgine încât nu va mai avea nimeni de ce să raporteze știri false și ne vom trăi cu toții viețile digitale în liniște, pace și armonie, fie vom asista la cenzuri puse în practică chiar de cititori. Care vă pare mai plauzibilă?

Sigur, Facebook zice că vor exista unele publicații care vor fi responsabile cu ”fact checking-ul”, dar în România nu a primit nimeni această ”onoare” și, oricum, șansele ca acest mecanism să funcționeze corect sunt minime. Cel mai corect ar fi să fie înființat un fel de CNA al online-ului, dar asta nu se va întâmpla prea curând. La urma urmei, Facebook a început tot acest scandal cu știrile false, atunci când a implementat funcția de ”trending” și a promovat în ea zeci de articole care nu aveau nicio treabă cu realitatea. Zuckerberg și-a pus cenușă în cap și a zis că o drege, dar el a ieșit ”pe plus” și din acea situație și va ieși ”pe plus” și din aceasta.

Paginile se vor vedea nevoite să investească sume din ce în ce mai mari în promovarea articolelor, pentru a reveni la cifrele inițiale, încasările Facebook vor crește și fiecare va fi și mai confortabil în bula lui.

Înainte de a încheia, vă mai las cu un gând și cu o rugăminte: sper ca cititorii Playtech nu vor începe să raporteze unele știri drept false doar pentru că subiectul nu coincide cu gusturile lor (cum ar fi ca fanii Apple să raporteze orice știre despre anumite probleme ale iPhone-urilor, de exemplu), sper ca utilizatorii de Facebook vor citi conținutul unui articol și nu vor presupune că e fals doar pentru că e implauzibilă informația (să caute sursa originală, eventual), sper ca online-ul să nu devină ”wasteland” populat doar cu clipuri cu pisici și că adevărurile incomode vor putea circula liber.

P.S. – Cei care nu cred că cele relatate mai sus sunt o posibilitate, să se uite la ce s-a întâmplat cu ratingurile de pe Facebook și de pe Trip Advisor ale unor localuri care au oferit ceaiuri gratuite celor care au participat la proteste, să se uite la ce s-a întâmplat cu pagina de Facebook a Gabrielei Firea, să se uite la cum a fost influențată nota de pe IMDB a filmului ”Două lozuri”.